Sommerturen 2015

Grundlaget for denne reportage blev fundet på Annamaries computer i august 2017. Det var bare nogle dagbogsnotater hun havde underholdt sig med ind imellem og åbenbart ikke tillagt særlig betydning. Nu har vi pudset dem af og tilføjet nogle billeder. Dagbogen begynder i Hundested d. 20. 7. således:

Vi sidder i båden mens regnen kontinuerlig rammer den og udsender den mest hyggelige regnsang man kan tænke sig. I morgen vil regnen være ledsaget af kraftig vind - det giver os masser af tid til at lave en rejsebeskrivelse. Men jeg må hellere starte ved begyndelsen. Vi havde planlagt at starte en lang sommertur d. 12. 6. med en koncert i Christiansfeld d. 17. 6. som den festlige begyndelse. Men så langt kom vi slet ikke - det var for koldt, så vi sejlede hjem igen og tog bilen. Den lange sommertur startede derfor først af sted d 14. 7.

Tilløbet var ellers fint nok. Vi afgik d. 12. 6. og d. 13. 6. lå vi i Faldsled. D. 14. 6. gik vi til Bågø, hvor vi opdagede en russisk ortodoks kirke med hele inventaret. Væggen skiller rummet i to næsten lige store dele. Bag væggen skifter præsterne tøj og anretter røgelse m.m. inden de træder frem i kirken og foretager sig noget. Vi talte med et par damer i havnekiosken om kirken. Den er oprettet af en russisks nonne. De syntes det var spændende og havde også taget imod en opfordring til at overvære en ceremoni. De stod op i over to timer og forstod ikke et kuk, hvorfor de tillod sig at gå inden det var færdigt. Men interessant var det, syntes de!

Men så skiftede vejret, regnfuldt og koldt (meget), og vi tog tilbage til hvor vi kom fra.

Så går det løs!

14. 7. til Vestkysten af indsejlingen til Høruphav.

Vejret havde ikke forbedret sig synderligt, det var dog blevet varmere, men håbet om snarlig sommer måtte vi stadig holde i live. Vi kom afsted sidst på eftermiddagen, så første overnatning var ved indsejlingen til Hørup i læ ved skrænten og skoven.

15.7. til Marstal Bugt

Næste dag afsted mod Rudkøbing, fin blæst med pæne store bølger - op med spilleren. Det gik ikke så godt, den snoede sig om forstaget - lignede en oprullet genua. Claus forklarer(!) at han skulle prøve at sætte den op uden forsejl. Så lærte han det, det skal man ikke. Han sloges med den uden held, og vi måtte se i øjnene at det blev nødvendigt at sejle ind til Marstal i den mondering. Tanken gav røde kinder. Heldigvis rullede den sig helt af sig selv ud hen ad vejen, så vi slap med skrækken. Vi behøvede ikke gå i havn, men kastede anker i vores bugt - Marstal Bugt - hvor vi overnattede på vores bryllupsrejse - og nød solen.

16. 7. til Rudkøbing

Dag 3 går turen til Rudkøbing, hvor vi skulle mødes med Elna og Peter.  Vi var ude og gå en tur i byen inden vi skulle spise. Efter aftensmaden var vi henne og høre Visens skib - festlig og fornøjelig. På vejen hjem en smuk solnedgang. Vi sluttede af med irsk kaffe og marcipanbrød. Dagen efter skiltes vore veje - eller vande.

17. 7. til Musholm

Vi sejlede mod Sjælland - kom derover med en god stabil vind og gik til Musholm - en lille ø med en bugt, som ville kunne give læ for vinden. Øen er i privat eje dog med tilladelse til at gå i land og overnatte ved en landgangsbro under hensyntagen til de ynglende fugle.

Først kastede vi anker i overensstemmelse med en lovet vinddrejning og på forventet efterbevilling. Men det var en ubehagelig pålandsvind, så vi lagde os ud i endnu større bølger ved en bøje. Meget uroligt, men trygt. Senere drejede vinden, og det blev mindre ubehageligt.

18. 7. Til Kalundborg

Dag 4 tur mod Kalundborg i fin vind og skiftende sol. Fik en god plads i den gamle havn ikke langt fra byens gamle centrum – og fra Danmarks radio København Kalundborg. Den flotte kirke med de 5 tårne var meget spændende. Bygget af Esben Snare og færdig gjort af hans datter Ingrid i 1280. Når man kommer fra det pompøse ydre og ind i kirken er den forbløffende lille. Ved kirken lå byens museum i en gamle 6 længet gård med udsigt over vandet. Husene i kvarteret var velholdte med et meget hyggeligt miljø. Handlet fik vi inden vi krøb ned i skibet i læ for den kolde vind.

19. 7. til Nekselø

Dag 5 frisk vind mod Nekselø hvor vi lå ved en bøje for anden gang - dejlig sikkert under de vindforhold. Det var her Erik Riis på D217, Helge, fik øje på os næste formiddag, men for sent!

20. 7. til Hundested

Dag 6 afsted mod Hundested - igen med en stabil frisk vind - god for en spiller fan. Vi overnattede 2 nætter på grund af blæst. Hundested er et godt udgangspunkt hvis man vil udnytte togforbindelserne til Gilleleje, Hillerød, Roskilde eller København. Det var meningen at vi skulle til København onsdag for at besøge Anni mens de havde sangtime. Dog blev sangpædagogen syg, så vi valgte at tage toget til Roskilde.

D. 21. 7. lejede vi et par cykler og kørte til Knud Rasmussens hus.

22. 7. til Roskilde fjord

Dag 8 fin tur fra Hundested og ind i fjorden, vi fandt en dejlig bugt med læ og smuk sigt mod kysten.

23. 7. til Roskilde

Dag 9 ind til byen. Oppe og se domkirken, utrolig spændende og med orgelmusik. Organisten øvede sig. Dejlig aften med lækker mad - folk og ænder hyggede sig.

24. 7. til Hundested

Dag 10 tilbage til Hundested, hvor vi fik en rigtig dejlig plads 30 m fra toget.  Solskin, så vi flottede os og spiste fisk på restaurant.

25. 7. med toget til København

Dag 11 med toget til København. Anni blev indlagt på Bispebjerg, så vi besøgte hende der. Blærebetændelse og dehydrering, hun var meget afkræftet.

Jeg er sikker på at hun genkendte Claus. Hun fik væske og antibiotika iv. Da regnen ophørte tog jeg til gågaden - nød at gå gennem de kendte gader. Vi mødtes på hovedbanen og tog tilbage til Hundested, vi nåede kun lige hjem før det lovede uvejr var over os, sikkert indenbords og bulder hyggeligt. Lækker mad og rødvin. I nat har det stormet og regnet med kuling 17m/s - der er fortsat godt gang i naturens kræfter. Claus er ved at gøre båden ren - frokosten nærmer sig. Det blæser en hel pelikan. Tager til København - Anni skal udskrives til plejehjemmet. Claus har været hos sin mor, jeg tog ind til gågaden og gik til Nørreport - derfra bus til plejehjemmet. Anni virkede glad for at se mig. Hun kan ikke sige ord, kommer med uforståelig lyde. Hun er træt og afkræftet.

27. 7. til Gilleleje

Dag 13: Blæsten har nu lagt sig, vi sejlede mod Gilleleje - god vind, ind i mellem for store krængninger. Vi fandt en god plads blandt fastliggere, lokale som vi ikke så - vi havde broen for os selv. Her er et festlig miljø med blanding af erhverv og lystsejlere. Vi købte laksemus til frokost og havkathale til middag. Ud i byen og shoppe lidt, jeg fik en vindtæt jakke som jeg får glæde af på resten af turen. Der loves ikke de høje temperaturer.

Dag14, d. 28. 7.: afslapning i Gilleleje. Claus fik ordnet et par småting på båden, jeg fik syslet og var på en herlig shopping tur i byen. Om eftermiddagen gik vi en tur ud til Gilbjerg Hoved, nød den smukke udsigt over havet fra de høje skrænter. Vandet har en klar grøn farve før den går over i det dybblå. Kunne se til Sverige.

D. 29. om formiddagen tog vi Frederiksborg Slot i Hillerød

29. 7. til Humlebæk

dag 15 hvor vi lå for anker i læ bag havnens mole.

30. 7. til København

Dag 16:  Vågnende til morgensol. Claus forsøgte at sejle med spilleren, men vi kom ikke ud af stedet. Så for motor til København - lang tur - heldigvis overvejende sol. Vi fik reserveret 2 nætter på Wilders Plads pr mail. Plads 19 udmærket plads. Efter et glas rødvin i solen var vi i Fakta og handle. Claus var træt og snottet, han gik tidlig seng. Jeg gik tur på Papirøen, et gammelt industriområde som er lavet om til et utraditionelt cafe miljø - fyldt med mennesker. Bagefter gik jeg en tur og endte med en solokoncert med Allan Olsen, en koncert i en kanal - fyldt med mennesker på kajen med godt humør og festlig stemning. Skøn oplevelse. Listede ombord kl. 22.

31. 7. Dag 17: vågnet op midt København på Wilders Plads - der er meldt blæst mere end jeg bryder mig om. Vi har købt 2 overnatninger. Claus fik besøgt Anni flere gange.

Til Falsterbo

1. 8. Dag 18: vågnet op til sol på Wilders Plads. Sejler mod Falsterbo, Sverige, med fin vind og en del sol specielt over middag. Ligger for anker i Aftensolen i bugten nord for kanalen.

Her slutter dagbogen. Men pr. hukommelse: Vi valgte Falsterbo fordi vinden var (/må have været) SSV, så vi kunne være fri for at krydse sydpå. Dagen efter gik vi igennem slusen og kanalen og kunne holde Møns Klint på et ben. Der var ret idyllisk, pænt, stille vejr. Vi husker ikke hvor vi overnattede inden vi tog videre østpå. Vi var kommet lidt i klemme, for Anni fik det dårligere, og vi var langt fra alting derned på sydhavsøerne. Vi håbede at komme hjem før vi var nødt til at stile efter København. Vi havde Spodsbjerg i kikkerten, for så var vi i givet fald kommet det skridt videre og derefter offentlig transport. Vi valgte dog Onsevig, selvom den i sig selv vist er det fjerneste man kan være fra Sønderborg. Heldigvis, for i havn der opdagede jeg på fcoo.dk at der var en meget kraftig nordgående strøm i vestsiden af Langelandsbæltet. Med sydlige vinde var aldrig kommet ud af stedet derovrefra.